Když přijdete do Talentu, tedy k nám do školy, pořád se tu něco děje.
Na sedmou …
Pokud vstoupíte do školy brzo ráno, kolem sedmé hodiny, potkáte naši Marcelku. Možná se Vás trochu lekne, protože neslyší. Nejspíš bude uklízet v Řádírně, tam je každý den spousta práce nebo si bude v kuchyni připravovat nákup na každodenní svačiny. Sice neslyší, ale všichni se s ní dorozumíme, takže Vám to také určitě půjde. Je s ní legrace.
Sedm třicet …
Když přijdete po půl osmé, potkáte první školáčky, kteří se trousí do družiny a taky paní učitelky ranní ptáčata. O něco později už je v družině čilý ruch. Vyrábí se, čte, děti si hrají s legem, rozjíždí se spousta zajímavých projektů, jako by snad za pár chvil nezačínalo vyučování.
Kolem osmé …
Kolem osmé hodiny už škola bzučí někdy i hodně nahlas. U dveří vás nejspíš uvítá Davča, v Řádírně se kromě přezouvání a převlékání staví domečky. Ve třídách, kabinetech a jídelně se chystají paní učitelky na výuku – fronta na kopírku je nekonečná, kávovar a rychlovarná konvice jedou naplno. Ve druhém trojročí se jistě děje nějaká neplecha a mládež ve třetím trojročí se pomalu probouzí natažená v sedačkách a polštářích.
Půl deváté …
Pokud vstoupíte do školy v půl deváté (a pět minut), bude tam nejspíš vcelku klid. Pokud se nám ovšem zrovna neshromažďuje u dveří jedna ze tříd chystající se na expediční den. Pak možná venku startují naše školní dodávky, paní učitelky kontrolují vhodný oděv dětí, chystají igelitové pytlíky na cestu – kdyby něco. Ve třídách se začíná pracovat. Možná ještě děti sedí v kroužku na koberci a plánují dnešní den nebo si sdělují zážitky z předchozího dne. V pondělí můžete dokonce takto potkat úplně celou školu namačkanou v jedné třídě. To si vždy řekneme, jaké jsou plány na daný týden, a než se rozejdeme do jednotlivých tříd, společně si zazpíváme.
V devět hodin …
V devět hodin už jsou
všichni zabraní v učení. Do desíti hodin (s malou přestávku
někde uprostřed) probíhá všude matematika, čeština nebo
angličtina. Když otevřete dveře do prvního trojročí, uvidíte
nejspíš děti sedící nad pracovním sešitem nebo písankou, paní
učitelku s paní asistentkou sklánějící se nad nimi nebo sedící
vedle nich. Často je ale uvidíte také na koberci, pracující s
pomůckami, nebo usazené v polštářích s knížkou.
V jídelně
zatím Marcelka chystá svačinu, často jí tam dělá společnost
skupinka dětí s paní učitelkou nebo asistentkou, to když se
třída rozdělí – třeba na čtenáře a nečtenáře. Další
takovou skupinu můžete potkat i v družině, každý prostor rádi
využijeme. Vyběhněte do patra a nakoukněte do druhého
trojročí. I tady se pilně pracuje, každý sám nebo ve
skupinkách. Ticho tu určitě není, říkejme tomu pracovní ruch.
Paní učitelka a paní asistentka se nezastaví. Podobně tomu bude
i ve třetím trojročí. Mládež už se probudila a jede na plný
plyn. Tady si často paní učitelky ani nemusíte všimnout, mládež
už umí pracovat samostatně a je radost se na to dívat.
Ve
druhém patře můžete nakouknout taky k naší speciální
pedagožce Janě. Má tady svůj pokojíček, kde individuálně
pracuje s dětmi, které mají speciální potřeby nebo si jen
samostatně doplňují učivo, protože to během společné hodiny
nestihly nebo nezvládly. Možná s někým právě čte nebo hraje
nějakou zajímavou hru s čísly. V kabinetě je většinou
prázdno, ale i tady můžete potkat pracující skupinku nebo
jednotlivce, kteří třeba potřebují na výuku klid.
Mrkněte
ještě do ředitelny. Možná budete překvapeni. Není tu jen
ředitelka, která se snaží vyřešit vše, co vytváří zdánlivý
nepořádek na jejím stole, ale je tu i další skupinka
učících se dětí s paní učitelkou. I tady mají prostor k
aktivitám, dokonce i s tabulí.

V deset …
V deset hodin škola ožije. Začíná totiž velká přestávka a v jídelně se podává svačina! A víte jak, kdo dřív přijde… Zkrátka nikdo nechce přijít pozdě. Jídelna a družina se zaplní hladovci a svačina je mrknutím oka snězena. Po chodbě běhají děti, ve třídách je veselo, Řádírna je využita k vybití energie, ve druhém trojročí to vypadá jako v zoologické zahradě a ve třetím trojročí… mládež po vydatné svačině odpočívá na sedačkách.
Jedenáctá hodina …
Pokud přijdete kolem
jedenácté hodiny, je právě v proudu druhý blok vyučování.
Když nakouknete do tříd, možná už uvidíte, jak se u nás učí
předmět Téma. Řekněme, že Téma je cokoliv, co není
matematika, čeština nebo jazyky – i když ani to nemusí být úplně
pravda. Téma totiž propojuje všechny předměty a jmenuje se Téma
proto, že si děti vyberou, jakému tématu se budou věnovat, a to
většinou po dobu dvou týdnů. Ale to už asi víte. Co tedy můžete
vidět? V prvních trojročích děti zřejmě něco vyrábí,
stříhají, lepí, malují. Možná sledují zrovna dokument nebo se
Vám bude zdát, že je tu chaos. Ale tak to není, jste svědky
právě vznikajících velkých věcí!
Ve druhém patře možná
narazíte na skupinky pracující všude možně, tedy i na zemi na
chodbě, na okně u záchodků a kdo ví, kde ještě. Ve druhém
trojročí se možná něco tvoří, vyplňuje pracovní list nebo
skupinky chystají nějaký plakát, který za chvíli ukáží
ostatním spolužákům, a společně si řeknou, jak se jim to
povedlo. Ve třetím trojročí děti možná zrovna pracují s
počítačem, získávají potřebné informace, vytváří
prezentaci nebo se učí programovat. Mohli by také společně
natáčet video. Nebo prostě sedí v lavicích a soustředí se nad
sešitem na chemické vzorce.
Dvanáctá …
Ve dvanáct hodin se dějí
věci. Prvním trojročím končí vyučování a nastává přesun
do jídelny na oběd nebo do družiny. A v družině, tam je potřeba
popustit uzdu fantazii. Kdybyste přišli po dvanácté hodině, v
prvním patře nejspíš uvidíte děti všude kolem. Někteří jedí
oběd v jídelně, jiní už se zabývají různými věcmi v
družině, hrají si s legem a stavebnicemi, zpívají, tvoří
nejrůznější výtvory – i takové, co by Vás nikdy
nenapadly. Určitě se staví domečky v Řádírně a taky na
chodbě, v prázdných třídách prvních trojročí se osnují
tajné plány a dělá se všelijaká neplecha.
Ve druhém patře je
stále klid a probíhá vyučování. Dost podobné věci byste
viděli v průběhu odpoledne až do půl čtvrté, kdy se celá
škola zavírá, zamyká a najednou je tu ticho.
Tak zase zítra!